3 redenen om te beginnen met SEO

Door SEO in te zetten voor je onderneming kun je veel meer bezoekers naar je website trekken, met als logische gevolg dat je meer klanten (of leads) krijgt. Veel mensen denken dat het simpelweg verhogen van het bezoekersaantal de enige reden is om te beginnen met SEO, maar je kunt er in feite veel meer mee dan dat. Afhankelijk van de manier waarop je het inzet kun je heel gericht bepaalde doelen bereiken. Vind je het allemaal te ingewikkeld klinken, of vraag je je af, ‘Wat is SEO’? Je SEO uitbesteden is natuurlijk ook een optie!

Zeer gericht publiek trekken

Als je SEO op de juiste manier inzet kun je een zeer gericht publiek trekken. Je gaat immers inzetten op bepaalde zoektermen die relevant zijn voor jouw product of dienst, en deze op diverse wijzen gebruiken. In de teksten op je website natuurlijk, maar ook in anchorteksten en links van een linkbuilding tekst. Zo zul je langzaam maar zeker hoger ranken voor deze zoektermen, en zo mensen naar je website trekken die ook daadwerkelijk zoeken naar wat jij te bieden hebt. En dat in principe zonder dat je ervoor hoeft te betalen, behalve als je een online marketeer inschakelt om deze zaken voor je te doen natuurlijk.

Lange termijn effect

Veel mensen willen weten of het niet slimmer is om te gaan adverteren op Google (SEA) in plaats van zich te richten op SEO. Soms is het slim voor een combinatie te gaan, maar als je moet kiezen scoort SEO zeker beter. De effecten van een SEO strategie zijn namelijk veel langduriger dan die van SEA. Je website hoef je namelijk maar eenmalig te optimaliseren, en als de teksten eenmaal geschreven zijn hoef je ze enkel af en toe te updaten en aanpassen waar nodig. Wil je profiteren van dit langdurige effect? Optimaliseer dan je website en investeer in linkbuilding en referral marketing. Beiden hebben een effect dat relatief lang aanhoudt, want zowel de link in een blogpost als van een referral blijft doorgaans altijd bestaan. Weten hoe je dat doet? Je kunt je SEO uitbesteden aan een online marketing bureau. Zij kunnen je precies vertellen hoe het allemaal werkt. SEO consultant vinden? Lees hier waar je op moet letten: https://www.doublesmart.nl/seo-consultant-vinden-hier-moet-je-op-letten/

Inspelen op elke fase van de customer journey

Een laatste reden om zeker met SEO te starten is dat je daarmee kunt inspelen op elke fase van de customer journey. Je kunt bijvoorbeeld pagina’s creëren met informatie over hoe iets werkt, en vervolgens de bezoeker van deze pagina doorsturen naar pagina’s met producten waarmee je dat doet. Of je speelt juist in op bepaalde vragen die mensen hebben met betrekking tot de diensten die je aanbiedt. Liever volledig de focus op mensen met een zogeheten buyers intent (intentie om te kopen)? Ook dat kan met SEO. Het is maar net hoe je de webpagina vormgeeft en welke informatie je erop zet, want je kunt elk type bezoeker trekken die je maar wilt.